fbpx

Mitä soitonopetuksessa tapahtuu?

Uuden soittimen opettelu aloitetaan tutustumalla siihen, miltä soitin tuntuu ja kuulostaa. Pianon koskettimien painaminen vaatii voimaa ja kitaran kielten painaminen tuntuu aluksi jo lyhyenkin soiton jälkeen sormenpäissä. 90-95% väestöstä on oikeakätisiä, joten vasemman käden kontrollointi ja liikuttaminen pianon koskettimilla, tai esimerkiksi rumpujen soitto, on ihan toden teolla aivojumppaa. Lannistua ei kuitenkaan kannata, sillä aivomme oppivat uutta ja tottuvat erilaisiin tuntemuksiin hyvinkin nopeasti.

 

Soittotunneilla voi käydä yksin, parin kanssa tai pienryhmässä

Tunneilla soitetaan oppilaan tasolle sopivia kappaleita ja soittoharjoitteita. Soittotunneilla voi käydä joko yksin, parin kanssa tai pienryhmässä. Yksityisopetuksessa huomioidaan oppilaiden yksilölliset oppimisen tarpeet ja lähtökohdat.

Pariopetuksessa puolestaan oppilaat voivat soittaa joko vuorotellen tai yhdessä. Erityisen pienten oppilaiden kanssa tunti jaetaan yleensä pienempiin osiin, joiden aikana toinen oppilas soittaa opettajan ohjauksessa ja toinen esimerkiksi värittää tai piirtää samassa tilassa. Pienempien lasten, erityisesti alle kouluikäisten, kyky keskittyä yhtäjaksoisesti on monesti rajallisempi, kuin vähän varttuneempien lasten. Oppimisen kannalta on tehokkainta soittaa vain sen mittaisissa pätkissä, kuin oppilas jaksaa keskittyä. Hiljainen puuhastelu samassa tilassa on hyödyllistä, sillä myös niinä hetkinä kun oppilas ei itse soita, hän kuulee sekä soittoa että opettajan ohjausta. Vanhemmat oppilaat voivat soittaa yhdessä, mikä on sekä hauskaa että kehittävää.

Säännöllinen harjoittelu on tärkeää

Tärkeintä uuden soittimen opettelussa on harjoitella säännöllisesti, vaikka ihan lyhyitäkin pätkiä. Kymmenen minuutin harjoitteluhetki viitenä tai kuutena päivänä viikossa on oppimisen kannalta huomattavasti tehokkaampaa kuin yksi tunnin mittainen harjoittelurupeama viikossa. Uusien asioiden toistaminen säännöllisesti aktivoi aivoja ja nopeuttaa uuden asian oppimista. Harjoittelun sopiva jaksottaminen myös lisää motivaatiota, sillä uuden asian opetteleminen vaatii keskittymistä. Tällöin harjoittelusta ei myöskään ehdi tulla  “pakkopullaa”. Kun mieli väsyy, eikä harjoittelusta meinaa tulla mitään, kannattaa suosiolla todeta, että tämä oli tässä ja jatkaa huomenna. Muuten tulee helposti toistaneeksi virheitään. Se ei kannata, sillä jokaista “väärää” toistoa kohden täytyy tehdä tietty määrä oikeita toistoja, korjatakseen virhe.  

Epäonnistumiset ja haasteet kuuluvat asiaan, mutta kun harjoittelu on hauskaa, oppiminen tapahtuu vähän kuin itsestään!

Tutustu lisää eri opetusmuotoihin sivumme yläreunasta kohdasta musiikinopetus ja varaa paikkasi tunneilla!

Jätä kommentti